Laguna - Bukmarker - Intervju sa Aleksandrom Ilićem, autorom romana „PR“ - Knjige o kojima se priča
VestiIntervjuiPromocijeAkcijeKnjiževni klubPrikazi#knjigoljupci#TriRajkeVideoKolumneNagradeKalendar

Intervju sa Aleksandrom Ilićem, autorom romana „PR“

Proteklih nedelja, Aleksandar Ilić privlači pažnju svojim romanom „PR“ u izdanju Lagune, u kome „umrežuje“ sve ono što su doneli internet i društvene mreže a to može biti naravno i ljubav kao i sam život.

Smatrate li da dobro delo danas ne može nastati ako nije bar delimično smešteno u internet ambijent, kao samo jedan deo stvarnog života, kako si objasnio svojim romanom?

U pogledu prostorno-vremenske koordinate, radnja romana „PR“ smeštena je u svet u kojem sada živimo. Kao što smo nekad iz kamenog prešli u bronzano doba tako danas ulazimo u novu epohu – digatalnu eru – u kojoj internet i novi načini komunikacije koje je internet omogućio jesu osnova savremenog sveta. Društvene mreže, lajkovi, šerovi ili emotivni nesporazumi nastali u inboksima deo su inventara digitalnog doba, a s obzirom na realističku orijentaciju „PR“-a istovremeno čine i sam ambijent romana. Iz pozicije digitalizovanog sveta gotovo je nemoguće napisati realistički narativ i pritom ignorisati internet. Bilo bi moguće u slučaju da se radnja dešava među pripadnicima nekog slobodnog plemena u Amazoniji. Radnja „PR“-a smeštena je u Beograd, u kojem je danas, čak i u njegovim civilizacijom neogrnutim segmentima, nemoguće naići na čist oflajn.


Šta bi još značila borba za slobode na internetu?

Privatnost je osnovno ljudsko pravo i ona na internetu više gotovo da ne postoji. Pre Snoudena, priče o globalnom nadziranju spadale su u domen teorija zavere a sada su slika porobljenog interneta. Snoudenova misija razotkriva čitav sistem globalnog nadzora i ukazuje u kojoj meri je zapravo narušena onlajn privatnost svih nas. Imajući u vidu jedan od tematskih okvira romana „PR“ – internet i društvene mreže – Snudenova pozicija mi je veoma bliska i u tom smislu anonimnost glavnog junaka „PR“-a može se posmatrati kao potraga za izgubljenom privatnošću. Ako uspemo u toj potrazi za zlatnim dobom interneta, sledeći je problem autocenzure, koja je jednim delom direktna posledica gubitka privatnosti, a zatim i cenzure, slobode govora, zaštite intelektualne svojine kao i dalji razvoj digitalnih valuta.


Koliko ima mesta za ljubav u doba interneta? Da li se ljubav promenila u informaciono doba koje živimo?

Internet je promenio način na koji komuniciramo (na daljinu) ali ne i ono što osećamo. Takođe, zahvaljujući pre svega društvenim mrežama stvorio je novo područje za dijalog a samim tim i za ljubav. To se pre svega vidi u sve većem postotku brakova sklopljenih zahvaljujući internetu. Nekad smo za upoznavanje, održavanje veza i razmene nežnosti koristili telegrame, pisma, fiksne telefone, čestitke... Danas nam za to služe mejlovi, Facebook ili Viber. Glavni junak „PR“-a je čovek koji je potpuno uronjen u savremene vidove komunikacije i može se reći da u njima uživa. I ostali likovi su ljudi novog doba. Ne raduju se samo lajku već pomoću interneta pronalaze i ljubav.


Uz Vašu knjigu često se pominje naziv „digitalni realizam“?

Digitalni realizam je poetička odrednica kojom su obuhvaćeni oni narativi koji digitalnost, i internet, tretiraju kako kao konstututivni element savremenog sveta tako i kao njegovo proširenje u komunikacijskom sektoru. Zbirka priča „Beograđanke“ Igora Marojovića i roman „PR“ za sada su jedine dve knjige na srpskom jeziku koje se mogu svrstati u ovaj pravac. Od inostranih autora, u digitalni realizam mogu se uvrstiti pojedini romani Viktora Peljevina, Mišela Uelbeka, Daglasa Koplanda ili Tomasa Pinčona.

Autor: Branko Rosić
Izvor: Nedeljnik


Podelite na društvenim mrežama:

Povezani naslovi
akcija 2 za 1 u delfi knjižarama laguna knjige Akcija „2 za 1“ u Delfi knjižarama
15.04.2025.
Od 7. do 20. aprila 2025. u svim Delfi knjižarama kao članicama Laguninog kluba čitalaca, kao i na sajtovima laguna.rs i delfi.rs, očekuje vas sjajna akcija „2 za 1“, tokom koje za kupovinu dva odabra...
više
čitam čisto za svoju dušu prolećna akcija uz lagunu i henkel laguna knjige Čitam čisto za svoju dušu: prolećna akcija uz Lagunu i Henkel
15.04.2025.
Kupite dve ili više knjiga iz kategorije popularna psihologija i dobijate poklon-paket Henkel proizvoda za prolećno čišćenje doma! Akcija važi u svim Delfi knjižarama od 16. aprila do 15. maja ...
više
 belgrade youth fair u delfi knjižari sc ušće 20 popusta laguna knjige „Belgrade Youth Fair“: u Delfi knjižari SC Ušće 20% popusta
15.04.2025.
U Delfi knjižari Ušće SC, u okviru manifestacije „Belgrade Youth Fair 2025“, koji se održava 16. i 17. aprila, važiće 20% popusta na ceo asortiman.   Ovu akciju možete iskoristiti da sebe i...
više
radno vreme knjižara delfi i korisničkog centra tokom uskršnjih i prvomajskih praznika laguna knjige Radno vreme knjižara Delfi i korisničkog centra tokom uskršnjih i prvomajskih praznika
15.04.2025.
Obaveštavamo vas da su 18. i 21. april neradni dani, a da će se obrada i slanje porudžbina vršiti počevši od 21. aprila. Porudžbine napravljene u periodu od 18. do 20. aprila biće obrađivane i ...
više

Naš sajt koristi kolačiće koji služe da poboljšaju vaše korisničko iskustvo, analiziraju posete sajtu na sajtu i prikazuju adekvatne reklame odabranoj publici. Posetom ovog sajta, vi se slažete sa korišćenjem kolačiča u skladu sa našom Politikom korišćenja kolačiča.